Timski rad u razvoju deteta
Timski rad u razvoju deteta i saradnja roditelja, izabranog pedijatra, psihologa, su neophodni da bi dete zdravo i pravilno raslo i razvijalo se, a po potrebi se ciljano uvode i pedagog, logoped i defektolog reedukator.
Bez obzira kako nam, od trenutka kada se sa njima po prvi put sretnemo (mame na porođaju, ostali nešto kasnije u porodilištu ili po izlasku) izgledaju mala, nežna, nemoćna i nemušta, deca rastu i razvijaju se svakodnevno. Rastu i razvijaju se kako fizički, tako i u socijalnom i u emotivnom pravcu, da se ponekad prosto iznenadite, kako vreme leti.
Veoma značajna uloga roditelja je da ostvari zdrav i potpun kontakt sa detetom od njegovog prvog dana života. Svi strahovi roditelja, sve usvojene vrednosti, sve sheme po kojima se ponašaju i žive, sav nemir roditelji mogu preneti na svoje dete, iako nisu ni svesni da isto i čine. Značajno je da u saradnji sa pedijatrom i psihologom u potpunosti i bez zadrške sarađuju.
Pedijatar ima ključnu ulogu, koju redovnim kontrolama manifestuje tokom rasta i razvoja deteta. Još u porodilištu roditelji se usmeravaju na izabranog pedijatra i raspored redovnih kontrola kod istog. Pedijatar prati rast i razvoj deteta, njegovo napredovanje, procenjije isto, dijagnostikuje eventualne zastoje u rastu i razvoju, upućuje na potrebne dodatne dijagnostike, prati rezultate iste, savetuje roditelje o režimima ishrane, sprovodi redovnu, Zakonom o zdravstvenoj zaštiti propisanu, imunizaciju, itd.
Psiholog takođe prati rast i razvoj deteta, u sferi svoga polja delovanja. Aktivno se uključuje u rad kada roditelji primete ili posumnjaju u neki poremećaj, kada tokom svog pregleda posumnja ili utvrdi isto ili kada dete bude upućeno od strane pedijatra, radi sa detetom i roditeljima, savetuje roditelje. Poremećaji mogu biti različiti: dete ima poremećaje ponašanja, teže se adaptira na jaslice ili vrtić, kada dete ima poteškoća da se adaptira na školu i obaveze, ima problema sa ishranom, ako ima strahove, u slučajevoma kada se javlja noćno mokrenje, ako dete muca, ima tikove, agresivno je, povučeno, i sl.
Problemi mogu biti različiti, ali i pedijatar i psiholog prate razvoj deteta u skladu sa uzrastom, jer svaka uzrasna dob nosi i različite novine u samom rastu i razvoju detreta, a svaka prepreka u kontaktu roditelj – dete može se odraziti i na psihofizičko zdravlje deteta. Ovde naglašavamo i fizičko zdravlje, jer mnoge bolesti današnjice imaju korene u opštem psihičkom stanju posmatranog (bolesnog) deteta.
Osnovna uloga zajedničkog, timskog rada navedenih zdravstvenih profesija i roditelja, kao i eventualno uključivanje logopeda ili/i defektologa je praćenje, podsticanje i unapređenje psihičkog i fizičkog zdravlja dece (ovo je posebno slučaj kod dece koja su rođena sa rizikom ili kod koje su dijagnostikovane izvesne smetnje u razvoju). U našim domovima zdravlja navedeni timovi uključeni su u rad tzv. razvojnog savetovališta.
Autor: Dr Olivera M. Ćirković, spec. pedijatrije, geštalt psihoterapeut